بازسازی دفتر کار

با این جمله که محل کار خانه دوم ماست موافق هستید ؟ به صورت مطلق نمی‌توان به این سوال پاسخ مثبت یا منفی داد.اما در هر صورت با توجه به اینکه روزانه حداقل 8 تا 8.5 ساعت از وقتمان در محل کار می‌گذرد، فضا و اتمسفر آن محل به شدت ما را تخت تاثیر قرار می‌دهد.تحقیقات و پژوهش‌ها نشان‌داده‌است که ساختار درست و صحیح محل کار، تاثیر فراوانی بر تمام افرادی که در آن محل تردد دارند، می‌گذارد.هرچه محل کار شما از نظر نور، گردش هوا، ساختار داخلی و صندلی استفاده شده بهتر و مقبول‌تر باشد، در نهایت کارفرما و صاحب کسب و کار با یک مجموعه پویا با راندمان بالا روبرو خواهد بود.پس اگر ساختمان محل کار شما فرسوده شده باشد یا اینکه بهم ریخته شده باشد می توان با بازسازی دفتر کار خودتان یا شرکتتان از آنجا لذت برد.

بازسازی دفتر کار

مشاوره رایگان طراحی ویلا

اگر به دنبال طراحی ویلا شیک در تهران یا سایر شهرستان ها هستید یا برای استعلام قیمت و مشاوره درباره ی چگونگی طراحی ویلا به راحتی بر روی دکمه ی مقابل کلیک کنید و با ما در تماس باشید.

بازسازی دفتر کار

برخی موارد موثر در محل کار را بیان کردیم اما آنچه در زندگی روزانه هر انسان شاغل در یک شرکت، نقش اساسی دارد نحوه چیدمان و دکوراسیون داخلیست.نحوه طراحی و جایگذاری عناصر و اِلِمان‌ها نکته ضروری در این زمینه است.دقت نظر در نحوه چیدمان این عناصر، علاوه بر بحث زیباشناسی و خلق حس خوب، در بازدهی کارکنان شرکت نیز موثر است.وقتی از بازدهی و راندمان بالای کارکنان صحبت می‌شود مواردی مانند ارتقای روحیه،خلاقیت، شادی، نشاط و عدم وجود کسالت مد نظر است.

پژوهش‌ها و تحقیقات صورت گرفته در این خصوص نتایج جالبی را به ما می‌دهد.براساس نتیجه همین پژوهش‌هاست که امروز مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار را متقاعد کرده‌است تا به نحوه طراحی داخلی محل کار بیشتر از قبل فکر کنند.این باور و اعتقاد باعث شده تا با استفاده از نکات روانشناسی رنگ‌ها، مواد و طرح‌ها بازدهی کارکنان را بالاتر برده و فرصت‌های جدیدتری خلق کنند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که در طول روز ارباب رجوع یا همان مشتری حضوری دارند.علاوه بر مشتریان حضوری، ممکن است دیگر شرکت‌های همکار یا رقیب برای برگزاری یک جلسه حضوری به این محل بیایند.

خود را جای آن افراد قرار دهید.همان گونه که شما از بودن در یک رستوران، کافه، کتابفروشی یا حتی محل تفریح که برای شما جذاب و دلنشین است، لذت برده و اقدام به خرید و گذراندن وقت می‌کنید، مشتریان حضوری مراجعه‌کننده به محل کار شما، چه حس متفاوت و دلچسبی خواهند داشت. خلق چنین فضای ذهنی و حسی برای این افراد، باعث اقبال بیشتر و رسیدن به اهداف تجاری و کاری شرکت خواهد شد.

پارتیشن

معمولا از ملزومات دکوراسیون داخلی در محل کار همانند بازسازی منزل ، استفاده از پارتیشن است.با توجه به استقبال و استفاده زیاد، تولید کنندگان پارتشین انواع مختلفی از آن را با توجه به نیاز مشتریان تولید کرده‌اند.

پارتیشن صفحه آکوستیک

در سال‌های اخیر و با گسترش دفاتر کاری که به آن پلان باز می‌گویند، نیاز به ابزاری که به عنوان عایق صوتی عمل کند، به وجود آمد.این نوع پارتیشن در بین پنل‌های خود فوم‌های آکوستیکی دارند که صدای محیط را جذب می‌کنند.

پارتیشن‌های چوبی

اگر به طبیعت علاقه‌مندید و ظاهر جذاب دوست دارید، پارتیشن چوبی انتخاب شماست تا ظاهر دلپذیری به محل کار شما بدهد. پارتیشن های چوبی خیلی مقرون به صرفه می باشند و کمک شایانی به نمای شما می کنند.

پارتشین شیشه‌ای

این نوع پارتشین به تنهایی چهار نوعی یک، دو یا سه جداره و نیز توپُر دارد.ترکب شیشه و چوب در عین جلوه‌ای ماندگار، باعث می‌شود فضای کار همیشه پرنور باقی بماند.بعد از بازسازی محل کار، از پارتشین شیشه‌ای به سادگی عبور نکنید.

اهداف بازسازی محل کار

برای بازسازی هر بنا و ساختمانی، تعدادی هدف و انگیزه وجود دارد. بازسازی دفتر کار نیز از این قاعده مستثنا نیست.در اینجا تعدادی از این اهداف را با هم بررسی خواهیم کرد. 

  • تغییر کاربری :

    کاربری بسیاری از ساختمان‌ها در ایران مسکونی هستند.برای اینکه یک بنای مسکونی به اداری تغییر کابری دهد، به صورت کلی تخریب شده و مجددطراحی و ساخته‌شود.البته باید پس از انجام تخریب، به دقت نقشه جدید و متناسب با آن‌چه نیاز است، طراحی صورت گیرد.برای انجام بازسازی دفتر کار با این هدف، هزینه زیادی باید پرداخته‌شود.در کنار هزینه، شما به زمان و نیروی کار ماهر نیاز خواهیم‌داشت.

  • بهینه‌کردن فضا :

    در این شیوه بازسازی، حجم تخریب بسیار کمتر است.در واقع تغییرات و تخریب‌های کم حجم با هدف تغییر کامل دکوراسیون داخلی انجام می‌شود. بازسازی دفتر کار دقت بالایی نیاز دارد اما نکته اصلی این شیوه بازسازی به این برمی‌گردد که هزینه تخریب کمتر از تغییر کاربریست اما هزینه‌های مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی بالاست.

  • فرسودگی ساختمان :

    بناها و ساختمان‌های اداری زیادی در سطح شهر وجود دارند که قدیمی هستند.این قدمت از نظر سال، باعث فرسوده شدن بافت‌های بیرونی و داخلی بنا شده‌است.برای استحکام بیشتر و نیز انجام تغییرات در طراحی داخلی، به بازسازی دفتر کار با این ویژگی اقدام می‌کنیم.با گذر زمان معمولا ساختار لوله‌کشی و تاسیسات ساختمان بیشترین آسیب را می‌بیند.در کنار آن نما و دیوارهای ساختمان هم دچار مشکلات خاص خودشان می‌شوند.

مراحل بازسازی ساختمان اداری

مراحل بازسازی هر ساختمان اداری با توجه به شرایطی که دارد، متفاوت است.برای اینکه قدم‌های این فرایند مشخص و واضح باشد، پیش از هرچیز نیاز داریم تا یک نقشه کامل و جامع از شرایط فعلی و نیز اهداف برای بعد از بازسازی را در اختیار داشته‌باشیم.برای نمونه مواردی مانند آنچه در زیر بیان کرده‌ایم، می‌تواند گام‌هایی از بازسازی دفتر اداری باشد.

  • بازسازی کامل نمای ساختمان و تغییر نوع و ساختار نما
  • ایجاد یک رمپ برای ورودی ساختمان
  • تخریب آشپزخانه برای ساخت یک آبدارخانه جدید و استفاده از فضای آن متناسب با کارکرد
  • تغییر پوشش کل واحد از سنگ به لمینت
  • حذف کامل کولر آبی، کانال‌های آن و نیز شوفاژها
  • ایجاد و راه‌اندازی داکت اسپیلت برای ایجاد گرمایش و سرمایش

مواردی که در بالا ذکر شد تنها چند نمونه هستند.با توجه به اهداف و نقشه نهایی، ممکن است کارها به صورت متفاوتی با آنچه بیان شد انجام شود.

نورپردازی

به شخصه علاقه‌مند به بودن نور طبیعی در هر محلی به ویژه محل کارم هستم.اما در برخی موارد به خاطر نوع و شیوه طراحی داخلی، امکان استفاده کافی از نور طبیعی پس از انجام فرایند بازسازی محل کار نیست.اگر چنین اتفاقی افتاد، باید از نورهای مصنوعی که همان لامپ‌ها هستند، استفاده کرد.

در انتخاب لامپ‌ها باید دقت کرد که بهترین کیفیت نور و کم‌مصرف‌ترین آن انتخاب شود.از روش‌های معمول در طراحی دکوراسیون داخلی دفاتر اداری، استفاده از سیستم‌های هوشمند نورپردازی است.مزیت اصلی چنین سیستم‌هایی مدیریت مصرف انرژی و نیز افزایش کیفیت نور در محل کار است.

به صورت کلی در زمان طراحی و اجرای سیستم نورپردازی باید موارد زیر را در نظر داشت:

  • طراحی و اجرای سیستم نورپردازی به گونه‌ای باشد که بدون سایه اندازی‌های نامناسب و آزاردهنده بتواند نور و روشنایی مناسب سطح محل کار که میز کار و میز کنفرانس است، را فراهم نماید.
  • بهترین شیوه و سیستم نورپردازی برای دفاتر و محل‌های اداری، نورپردازی سطح کار است.در این سیستم و پس از اجرا پرسنل هنگام کار و فعالیت روزانه از نور مناسب برای دید سطح میز کار خود برخوردارند.
  • برای کل فضای محل کار و تامین روشنایی مورد نیاز آن سیستم نورپردازی عمومی طراحی و اجرا گردد.
  • در محل کار و برای تاکید بر هویت سازمان و لوگوی مجموعه، بهتر است از نورپردازی تاکیدی استفاده شود.
  • برای اینکه نور و روشنایی سطح کار تامین شود، باید از نورپردازی موضعی استفاده شود.

نمای ساختمان اداری

اولی جزء و عنصری که هرفردا در مواجهه با یک ساختمان دیده و برروی او تاثیر می‌گذارد، نمای آن ساختمان است.اهمیت نما در حدیست که می‌توان آن را نشان دهنده هویت ساختمان دانست.نما نه تنها از جنبه زیباشناسی، بلکه از برای جلب نظر افراد و مشتریان بسیار مهم و تاثیرگذار است.در بازسازی یک ساختمان اداری که محل کار افراد زیادیست، بیشتر از نمای کامپوزیت استفاده می‌شود.علت این استفاده را می‌توان به قابل شسشتو بودن و نیز تغییر نکردن رنگ ان در گذر زمان دانست.علاوه بر موارد گفته شده، نگهداری آن نیز بسیار راحت و ساده است.

در کنار کامپوزیت از عناصر دیگری مانند نمای شیشه‌ای، سنگ و ترکیبی نیز در نمای یک ساختمان اداری استفاده می‌شود.

نکات ضروری در بازسازی محل کار

بازسازی هر ساختمان با توجه به استفاده‌ای که از آن می‌شود، مستلزم رعایت نکاتیست . در این قسمت برخی از این موارد را با هم مرور خواهیم کرد.امیدواریم با رعایت و به کار بستن این نکات، به حداکثر راندمان و بازدهی در محل کار خود برسید.

  • تعیین یک هدف خاص : 
    بنای ساختمان اداری‌ای که قصد بازسازی آن را دارید به دقت از هر نظر و جنبه بشناسید.از نظر ساختار، محل قرارگیری در بافت شهری، نقاط ضعف و قوت بنا را از تمامی جنبه‌ها بررسی و یادداشت کنید.برای مثال ممکن است ساختمان دسترسی مناسب و خوبی دارد اما رنگ نمای آن جذابیت کافی برای جلب نظر افراد را ندارد.
  • جایگذاری اصولی فضاها :
    حتما در اجرا و بازسازی محل کار، چیدمان اصولی فضاها و مکان‌های یک شرکت را از یاد نبرید.برای مثال اتاق کنفرانس یا جلسات شرکت باید در محلی باشد که عوامل تاثیرگذاری محیطی مانند صدای افراد، بوی غذا، دود سیگار و مواردی از این دست، از آن محل فاصله کافی داشته‌باشد.
  • توجه به سلامت کارمندان :
    جدای از گردش هوای کافی و نورپردازی صحیح و اصولی، در بازسازی اداره باید مواردی که به صورت مستقیم با سلامتی افراد مرتبط است را در نظر گرفت.از جمله این موارد می‌توان به پله اضطراری، سیستم هوشمند قطع گاز و..اشاره کرد.حتما در طول بازسازی یک ساختمان اداری، انجام چنین مواردی را از یاد نبرید.
  • طراحی داخلی دقیق :
    پیش از شروع به بازسازی ساختمان، حتما نسبت به تهیه یک نقشه کامل و بهینه از طراحی داخلی نهایی خود پس از اتمام فرایند بازسازی ساختمان اقدام نمایید.وجود چنین نقشه‌ای باعث می‌شود که در برخی موارد از دوباره‌کاری‌های غیرضروری جلوگیری شود.حتما نقشه سه بعدی طراحی را نیز در اختیار داشته‌باشید.
  • رنگ‌بندی درست :
    بر نورپردازی درست و صحیح تاکید فروان انجام شد.در کنار نور مناسب، در دکوراسیون اداری باید از رنگ‌هایی استفاده شود که باب میل و مورد علاقه اکثر افراد باشد.استفاده از رنگ‌هایی که نزدیک یا شبیه به رنگ سازمانی شرکت هستند، گزینه مناسبی‌است.چینش رنگ باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر اینکه فضا را رسمی نشان می‌دهد، به کارکنان و شاغلان در شرکت حس اعتماد به نفس و نشاط کافی بدهد.هماهنگ بودن سیستم نورپردازی و رنگ‌بندی طراحی داخلی نباید به ایجاد حس خستگی، کسالت و خواب آلودگی منجر شود.
  • استفاده از گیاهان :
    یکی از مفیدترین و بهترین عناصری که می‌تواند در محیط کار قرار داشته‌باشد، گل و گیاه است.اگر برای بازسازی محلی که در آن کار می‌کنید، جدی هستید، حتما در بنای جدید بعد از بازسازی فضای مناسب و کافی برای گل و گیاه در نظر داشته‌باشید.شاید در وهله اول این نکته به ذهن شما برسد که حضور گل و گیاه فضا را معطر و خوشرنگ می‌کند.اما باید بدانید علاوه بر آنچه در ذهن دارید، گیاهان باعث کاهش استرس و بالارفتن راندمان و کیفیت کار افراد در محل کار می‌شود.آخرین نکته مفید در خصوص استفاده از گیاهان، ایجاد حس خوب و خوشایند برای مشتریان و افرادیست که به محل کار شما تردد دارند.سبک کردن هوا و کنترل سطح رطوبت محیط از دیگر مزایای استفاده از گیاهان در محل کار است.البته سعی کنید که از گیاهانی در محل کار استفاده کنید که نگهداری سخت و پیچیده‌ای نداشته‌باشند.پس حتما در زمان بازسازی محل کار، فضای خاصی برای حضور گل و گیاه در نظر بگیرید.
  • مبلمان اداری راحت :
    در مقدمه جمله محل کار خانه دوم ماست را مطرح کردیم.چه بخواهیم چه نخواهیم این جمله مورد تایید ماست.عملا محل کار خانه دوم ما شده‌است و به همین دلیل باید به تک تک جزئیات این محل توجه کرد.چه قبل و چه بعد از بازسازی باید از مبلمانی استفاده کرد که راحتی حرف اول و آخر را در آن بزند.تصور کنید یک کارمند در طول 8 ساعت کار خود، برروی یک صندلی که او را به شیوه‌های مختلف آزار می‌دهند، بنشیند.نه تنها بر خلق و خو، بلکه بر راندمان کاری او اثر منفی می‌گذارد.پس در هنگام بازسازی ساختمان اداره، حتما استفاده از مبل و صندلی راحت، میز چای خوری با ارتفاع کم و درکل تمام وسایلی که باعث ایجاد نشاط و راحتی کارکنان می‌شود، در دستور کار قرار گیرد.در این مورد سخاوتمند باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *